Article Detail

Forebyggning av forkjølelse og influensa

Forkjølelse og influensa er svært vanlige sykdommer. De fleste voksne blir forkjølet to til tre ganger i året, mens barn og eldre mennesker er enda mer utsatt for infeksjon, siden de generelt har mindre utviklet eller svakere immunforsvar. Selv om de ikke er alvorlige sykdommer, og symptomene i de fleste tilfeller er håndterbare, er forkjølelse og influensa likevel sykdommer som svekker deg. Det er best å prøve å redusere risikoen for infeksjon.

Hva forårsaker forkjølelse og andre vanlige virusinfeksjoner?

Hundrevis av forskjellige virusinfeksjoner kan forårsake forkjølelse, men de vanligste er rhinovirus, som hovedsakelig kommer inn i kroppen gjennom nesen eller munnen. Når disse virusene har fått feste, forårsaker de vanligvis en rekke symptomer, og de vanligste symptomene er gjerne tett nese, sår hals og hoste. Det er verdt å merke seg at liten prosentandel av alle smittede personer er så heldige at de ikke opplever noen symptomer i det hele tatt.

Influensa er derimot forårsaket av en av de tre typene influensavirus. Selv om influensa gir symptomer som ligner på forkjølelse, kan du også få feber, hodepine og smerter, kaldsvette og frysninger. Du får kanskje ikke alle disse symptomene, men noen kan i det minste oppstå. Generelt er influensa verre enn forkjølelse, og symptomene er kraftigere.

De fleste kommer seg raskt etter en forkjølelse eller influensa, men når du gjennomgår en infeksjon, kan symptomene virke negativt på allmenntilstanden din og dermed påvirke deg på jobben og i hverdagen.

Hvorfor slår forkjølelse og influensa til om vinteren?

Forkjølelse og influensa kan slå til når som helst, men vanligvis følger disse virusinfeksjonene forutsigbare sesongmønstre. De første tegnene på at forkjølelse- og influensasesongen er på vei, kommer vanligvis rundt oktober og er på sitt mest intense om vinteren. Dette er de vanligste årsakene til fravær fra jobb og skole.

Noen ganger kan spesielt kraftige forkjølelses- og influensasesonger fortsette til været forbedres om våren.

På steder over hele verden med lignende klima er det sammenlignbare mønstre der lave temperaturer og lav luftfuktighet er hovedfaktorene for spredning av forkjølelse og influensa.

6 tips for å forhindre forkjølelse og influensa

En person med forkjølelse eller influensa kan spre infeksjonen videre til andre i noen dager før symptomene faktisk begynner å dukke opp. Personen er smittsom til alle symptomer har opphørt. Det finnes likevel mange måter å unngå å bli forkjølet eller få influensa på.

Følg disse tipsene for å redusere risikoen for infeksjon:

1. En klinisk dokumentert måte som bidrar til å forhindre at infeksjoner får videreutvikle seg i høysesongen for forkjølelse og influensa, er å skylle nesen regelmessig. Bruk en sikker og naturlig neseskylling som PHYSIOMER Normal Jet, som er laget av 100 % sjøvann.

2. Hvis det er mulig, prøv å unngå å komme nær noen som er syk.

3. Vask hendene regelmessig med varmt vann og såpe, og bruk håndsprit.

4. Ikke del håndklær eller husholdningsartikler som kopper eller bestikk med noen som er forkjølet.

5. Hvis du tror du har kommet i kontakt med et virus, prøv å ikke røre ansiktet, øynene eller nesen.

6. Tren regelmessig og hold deg frisk, slik at kroppen din er godt rustet til å tåle forkjølelse eller influensa.

Product Listing